dnes je 26.12.2024

Input:

Kreativita a odměňování?

1.10.2006, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 5 minut

Hned na začátek článku se musím čtenářům přiznat. Mám problém se slovem kreativita. Dře mě do uší, „r“ v něm nepříjemně drnčí, zní mi moc tvrdě. Raději mám slovo tvořivost, rachotivé „r“ háček změkčil do kulatého „ř“ a význam obsahu slova je hned víc všem srozumitelný. Německý filosof Martin Heidegger napsal, že jazyk je místo, ve kterém bydlíme, jeho struktura nás ovlivňuje v tom, jak myslíme, a řeč pak odhaluje, jak nám to jde. V jazykovém úzu se ustálilo, že se slovem kreativita spojujeme víc člověka - častěji mluvíme o kreativním člověku či zaměstnanci. A za slovem tvořivost zase spíše očekáváme slovo čin, spíš říkáme tvůrčí čin než kreativní čin. Jsou to drobnosti, ale, jak už to v životě bývá, jsme obklopeni maličkostmi a ty nás ovlivňují víc, než si myslíme.

Otázka by tedy mohla klidně znít takto: Máme odměňovat kreativní jedince, nebo tvůrčí činy? Stačí nahlédnout do personálních inzerátů. Většina z nich je zoufale stejná. Všichni hledají to samé a mezi tím bývá často slovo kreativní. Podle inzerátů to vypadá, že po kreativních zaměstnancích je obrovská poptávka, a tak by se dalo očekávat, že ve firmách je to samý kreativec (nezaměňovat se specifickým výrazem pro lidi, kteří se zabývají reklamou). Samozřejmě že tomu tak není, ve firmách sedíme, pracujeme, obchoduje my - obyčejní - nekreativní v pravém slova smyslu, a těch opravdu kreativních lidí je hodně málo. Jak to mohu dokázat? Nemám sice žádné statistiky, ale z rozhovorů s manažery, personalisty a vedoucími pracovníky jsem si udělal malý sumář toho, koho si pod slovem, kreativní člověk představují. Bývá to většinou člověk:

  • pružně reagující;

  • přizpůsobující se novým věcem;

  • iniciativní;

  • aktivní;

  • rychlý;

  • dokáže se nad svou prací zamyslet;

  • sám vyhledává příležitosti;

  • pracovitý;

  • nápaditý.

To je jedna strana mince. Bohužel, nebo bohudík? Všechno souvisí se vším, a tak aby mohly být naplněny výše zmíněné charakteristiky, musí být většinou přítomny i jiné, které se už tak často v požadavcích neobjevují. Dá se tedy s velkou pravděpodobností očekávat, že budeme-li v týmu mít opravdu kreativního zaměstnance, bude také:

  • samostatný - žádný příliš týmový hráč;

  • nepřizpůsobivý pevným pravidlům;

  • tvrdohlavý;

  • individualista;

  • nepořádný - nebude mu vadit zmatek;

  • odvážný - nebude se bát jít se všemi do konfliktu;

  • hazardér - bude ochoten riskovat;

  • dost chytrý - inteligence bude nad průměrná;

  • svobodomyslný;

  • vytrvalý - když se do něčeho opravdu zakousne a něco ho zaujme.

Znovu se tedy vracím k výše zmíněné otázce: „Odměňovat kreativní zaměstnance, nebo tvořivé činy?“ Pokud se rozhodneme, že upřednostníme v odměňování kreativní jedince, hrozí nám konflikty a problémy. De facto neznám opravdu kreativního zaměstnance, který by neměl v nějaké podobě problémy s firemní morálkou, organizačními pravidly a jinými nařízeními. Bylo by to odměňování za část lidského potenciálu, za to, jaký člověk je, jaké má předpoklady. To sice do jisté míry u kreativity jde vyzkoumat, ale bylo by to dosti nákladné a myslím, že v důsledku málo efektivní. Navíc by to přineslo mezi zaměstnance směsici různých pocitů typu: „No, jen se podívejte, takový samorost a dostává za to ještě peníze“.

Předběžné doporučení si tedy dovolím zformulovat takto: kreativní jedince neodměňujme, spíše se zaměřme na vytváření takového prostředí, v němž se jejich kreativita může projevit.

Co to pro manažery, tedy pro ty, kteří přímo kreativce vedou, obnáší? Jaké nároky na jejich osobnost to klade?

  1. velkorysost - netrvejte na každém detailu, přimhuřte oči nad drobnými nepořádky, berte s nadhledem, že jste v jejich očích protivný úřada.

  2. připravenost naslouchat - kreativní člověk velmi často potřebuje o svých nápadech a myšlenkách hovořit.

  3. pevnost v důležitých zásadách - především se soustřeďte na zásady týmové spolupráce, na to, jak chcete, aby to ve Vašem týmu, oddělení fungovalo, jak by spolu lidé měli vycházet, jak komunikovat, zkrátka jaká by měla být sociální atmosféra, a za její pozitivitu učiňte spoluodpovědným i kreativce.

  4. ochota se jich

Nahrávám...
Nahrávám...