NahoruOtazníky kolem zaměstnanecké loajality
Kdybych to hodně zjednodušil, do střetu se dostal závazek
zaměstnance vyplývající z pracovní smlouvy, resp. jeho loajalita k
zaměstnavateli za každou cenu, a veřejnoprávní zájem, resp. právo zaměstnance
jako občana obracet se na státní orgány v případě, že by mohlo dojít k porušení
tohoto zájmu. To si prostě jednou zaměstnanci provozovatele čistírny
odpadních vod řekli, že už to takhle dál nejde, a několika adresátům, včetně
příslušných státních nebo územněsprávních orgánů, rozeslali dopis, v němž
poukazovali na katastrofální stav zmíněné čistírny, na porušování provozního
řádu, na možné ohrožení životního prostředí atd. No a k tomu přidali ještě
další věci, o nichž měl zaměstnavatel zato, že se jimi snaží ho
zdiskreditovat, že porušili povinnost mlčenlivosti ohledně obchodního
tajemství, že tedy porušili pracovní kázeň zvlášť hrubým způsobem a
nezaslouží si nic jiného než rozvázání pracovního poměru okamžitým
zrušením. Došlo k soudnímu sporu o platnost dotčeného právního úkonu, který
zaměstnanci u Nejvyššího soudu prohráli. Obrátili se proto na Ústavní soud a ve
své ústavní stížnosti poukazovali na porušení svých práv.
Zmíněná instance vrátila celou věc zpátky do hry,
protože zdůvodnění Nejvyššího soudu, proč byl postup zaměstnavatele oprávněný,
nepovažovala za dostatečné. V té souvislosti Ústavní soud poznamenal, že
soukromoprávní požadavek na dodržování smluv, princip pacta sunt servanda,
resp. smluvní volnost a převzatý závazek zaměstnance být loajální ke svému
zaměstnavateli, nemůže apriorně vyloučit jiný významný veřejnoprávní zájem, a
to zájem na tom, aby se též zaměstnanci mohli obracet na státní orgány v
situacích, kdy ze strany zaměstnavatele hrozí ohrožení významných společenských
zájmů, jako je ochrana zdraví občanů, ochrana životního prostředí, či ochrana
čistoty vody nebo kdy dokonce dojde k porušení těchto veřejných statků.
Dohoda mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem nemůže zasahovat do
veřejnoprávních vztahů, narušovat zájem společnosti na tom, aby každý občan
v demokratickém právním státě mohl být nápomocen státu při odhalování
nedostatků, a v případě potřeby na nedostatky upozornil.
Podle názoru Ústavního soudu nebyly dostatečně vyhodnoceny a
porovnány veřejný zájem na ochraně životního prostřední a zdraví občanů na
straně jedné se zájmem na dodržování smluv a loajalitou zaměstnance vůči
zaměstnavateli na straně druhé. V souzené věci totiž obecné soudy zvažovaly
pouze zájem na dodržování smluv, loajalitě zaměstnance vůči zaměstnavateli a
učinily závěr, že zaměstnanec nesmí prolomit loajalitu tím, že bude donášet
na svého zaměstnavatele, což posoudily jako zvlášť hrubé porušení pracovní
kázně. Nevěnovaly však dostatečnou pozornost tomu, zda v této konkrétní
věci snaha zaměstnanců ukázat na nedostatky a chránit významné společenské
hodnoty neospravedlňuje jejich jednání, a měly v souzené věci pečlivěji
poměřovat a zvažovat, který zájem, zda veřejný či soukromý, převažuje. Inu,
nebudou to mít dotčené soudy v tom druhém kole lehké...
(nález Ústavního soudu ze dne 13. 12. 2012, sp. zn. III. ÚS
298/12)
NahoruPodmínky pro výkon činnosti zástupců zaměstnanců
Vytápěnou uzamykatelnou místnost vybavenou dvěma
psacími stoly, deseti židlemi, dvěma uzamykatelnými skříňkami, věšákem,
počítačem se softwarem umožňujícím vedení spisové agendy a přístup k e-mailu a
internetu, dále monitorem k PC, tiskárnou k PC, telefonním přístrojem napojeným
na pevnou linku, faxem a reprodukčním (kopírovacím) zařízením, popř. namísto
poskytnutí posledně dvou jmenovaných technických zařízení bezplatný přístup k
nim. Úhradu nákladů na vytápění, elektrickou energii, úklid místnosti,
nezbytných nákladů na opravy výše uvedeného technického zařízení, nákladů na
spotřební materiál příslušný k tomuto technickému zařízení, především
kancelářský papír, obálky, náplně do tiskárny a další spotřební materiál... Tak
tohle všechno chtěla prosím po zaměstnavateli jedna odborová organizace s
odkazem na jeho povinnost dle ustanovení
§ 277 zákoníku práce, tedy povinnost
vytvořit zástupcům zaměstnanců na svůj náklad podmínky pro řádný výkon jejich
činnosti.
Aniž bych se chtěl dotknout jakékoliv odborové
organizace, tato si s prominutím neviděla do pusy. Nejvyšší soud jí naštěstí
nastavil zrcadlo, aby měla lepší úhel pohledu. Vyložil totiž poměrně
podrobně, k čemu má soud v případném soudním sporu o splnění této povinnosti
zaměstnavatele přihlédnout, aby byl rozsah přiměřený. Tedy vězte, že jsou
to především provozní možnosti zaměstnavatele (kupř. jeho velikost, běžná
úroveň vybavení kancelářských prostor zaměstnavatele, prostorové uspořádání
pracoviště). Soud přitom může přihlédnout rovněž k reálným potřebám konkrétní
odborové organizace při její činnosti u zaměstnavatele, k počtu jejích členů,
ke skutečnému účelu, pro který byla založena, k formě a míře jejího působení u
zaměstnavatele a její účasti v pracovněprávních vztazích, k její oblibě u
zaměstnanců, kteří nejsou odborově organizováni, k míře její odkázanosti na
vytvoření podmínek ze strany zaměstnavatele apod. Není tedy divu, že působí-li
u zaměstnavatele více odborových organizací, může se - vzhledem k výše
zmíněným hlediskům - přiměřenost vytvořených podmínek ve vztahu k jednotlivým
odborovým organizacím lišit, aniž by přitom rozdílný přístup zaměstnavatele
bylo možno označit za znevýhodňující (diskriminační).
Za jedno z hledisek, které může mít vliv na úsudek
soudu o přiměřenosti rozsahu povinnosti zaměstnavatele uvedené v ustanovení
§ 277 zákoníku práce, označil dovolací
soud i to, zda a v jaké míře (případně formě) dotčená odborová organizace
působí u zaměstnavatele a plní účel, pro který byla založena. No a s tím
byla žalující odborová organizace poněkud na štíru, dokonce valná většina
zaměstnanců územního pracoviště zaměstnavatele, kde chtěla odborová organizace
používat všechny výše citované statky, jí vyslovila nedůvěru a nechtěla se od
ní nechat jakkoliv zastupovat. Nejen z těchto důvodů soud požadavky odborové
organizace vůči zaměstnavateli odmítl. Naopak, nadto ještě pronesl, že pokud
jednání odborové organizace již od okamžiku jejího vzniku nesměřovalo k
dosažení účelu a smyslu sledovaného právní normou, tj. k obhajobě práv a
oprávněných zájmů zaměstnanců a…