NahoruNadbytečnost zaměstnance
Pokud chce zaměstnavatel rozvázat se zaměstnancem
pracovní poměr výpovědí dle ustanovení
§ 52 písm. c) zákoníku práce, měl
by si být jistý, že dotčený zaměstnanec je pro něho nadbytečným (tedy že
jeho práce není pro zaměstnavatele vůbec, nebo alespoň v původním rozsahu v
dalším období potřebná) a že nadbytečnost zaměstnance je v příčinné
souvislosti s rozhodnutím zaměstnavatele o organizační změně. Z výše
uvedeného vyplývá, že rozhodnutí o organizační změně musí věnovat zaměstnavatel
náležitou pozornost. Nemám tím na mysli jen formu (zákon žádnou nepředepisuje,
ale písemnou lze jen doporučit) nebo obsah (o jakou konkrétní organizační změnu
jde, ostatně zákoník práce některé varianty příkladmo nabízí...), ale též
uvažování o tom, jestli jde vlastně o organizační změnu, nebo jen o jakýsi
záměr (plán) ji provést.
Že mi ne zcela rozumíte? Zaměstnavatel v dotčeném
soudním sporu byl z rozhodnutí Nejvyššího soudu možná také poněkud v rozpacích,
ale nezbývalo mu než se podřídit. Dal zaměstnanci výpověď z pracovního poměru
dle zmíněného ustanovení
§ 52 písm. c) zákoníku práce a ten
se proti ní ohradil žalobou. Před soudy se řešila mj. otázka, zda byl splněn
předpoklad existence (přijetí) rozhodnutí o organizační změně
zaměstnavatelem. Bylo přitom zjištěno, že statutární orgán zaměstnavatele
pověřil na základě svého předchozího rozhodnutí o redukci počtu pracovních
míst svého personálního ředitele zajištěním snížení počtu pracovních míst o
500 s tím, že pracovní místa obsazená zaměstnanci dotčenými organizační
změnou zaniknou k příslušnému datu.
Jestliže zaměstnavatel si myslel, že toto bohatě stačí
k tomu, aby mohl začít předávat zaměstnancům výpovědi, krajský a nakonec i
dovolací soud byly jiného názoru. Dle nich rozhodnutí statutárního orgánu
zaměstnavatele o snížení počtu pracovních míst a pověření personálního ředitele
jeho zajištěním není rozhodnutím o změně úkolů zaměstnavatele, jeho
technického vybavení, o snížení stavu zaměstnanců za účelem zvýšení
efektivnosti práce nebo o jiných organizačních změnách, podle kterého by se
konkrétní zaměstnanci stali nadbytečnými, neboť nestanoví, jaká pracovní
místa a na kterých útvarech zaměstnavatele se zrušují, popřípadě budou zrušena
ke dni účinnosti organizační změn. Protože z rozhodnutí zaměstnavatele o
snížení počtu pracovních míst nevyplývalo, že by se toto opatření mělo týkat i
pracovního místa žalujícího zaměstnance, soudy neshledaly mezi dotčeným
rozhodnutím zaměstnavatele a nadbytečností zaměstnance příčinnou souvislost a
výpověď z pracovního poměru označily za neplatný právní úkon.
Co na tom, že po více než dvou měsících od doručení
výpovědi zaměstnanci vydal výkonný ředitel zaměstnavatele příkaz, kterým
byla v návaznosti na předchozí rozhodnutí statutárního orgánu upravena
organizační struktura zaměstnavatele a výslovně zrušena jedna její část, a to
část, v níž zaměstnanec vykonával svoji práci. I když takové rozhodnutí už
by parametry rozhodnutí zaměstnavatele o organizační změně naplňovalo, protože
bylo vydáno až po doručení výpovědi zaměstnanci, nebylo možné k němu při
posuzování předpokladů pro podání výpovědi z pracovního poměru - bohužel pro
zaměstnavatele - přihlížet.
(rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 19. 3. 2013, sp. zn. 21 Cdo
842/2012)
Doručování písemností souvisejících s ukončením pracovního
poměru
Že písemnost týkající se skončení pracovního poměru
musí zaměstnavatel doručit zaměstnanci do vlastních rukou a že při tom
musí dodržet pravidla uvedená v ustanovení
§ 334 a násl. zákoníku práce, je všeobecně
známo. V čem ovšem někteří zaměstnavatelé tápou, je odpověď na otázku, jakým
způsobem písemnost vlastně zaměstnanci doručit. Ta se mnohdy a bez dalšího
ocitne automaticky v rukou poštovního doručovatele...
Může nám to připadat jako zbytečný formalismus, ale
zákoník práce z takové posloupnosti holt vychází a odpovídá tomu i judikatura
Nejvyššího soudu. Ten už několikrát rozhodl, že při výběru způsobu doručení
zaměstnanci do vlastních rukou zaměstnavatel nepostupuje podle vlastní
úvahy a k doručení prostřednictvím provozovatele poštovních služeb (dříve
držitele poštovní licence) smí přistoupit, jen není-li možné, aby písemnost
doručil zaměstnanci sám na pracovišti, v jeho bytě nebo kdekoliv bude zastižen,
popřípadě aby mu písemnost doručil prostřednictvím sítě nebo služby
elektronických komunikací. Pokud zaměstnavatel tuto posloupnost nerespektuje,
může se se…