Obchodní schopnosti jsou poměrně univerzální a současně i
relativně vzácné, takže osoby, které jsou jejich nositeli, nemají většinou
problém se získáním nového pracovního místa. Při konstrukci jejich odměny je
nutno vyvážit jednak princip optimální zainteresovanosti, jednak princip
vnitrofiremní spravedlnosti.
Odměňování osob v prodejních funkcích se zpravidla liší od
odměňování ostatních kategorií zaměstnanců. Důvodem je snaha firem motivovat je
k vyššímu výkonu, často však i zájem osob v prodejních pozicích být na
výsledcích své práce výrazně osobně zainteresováni. Osobní zainteresovanosti
obchodníků vychází vstříc skutečnost, že jejich výkon lze zpravidla poměrně
dobře měřit a že tento výkon není natolik závislý na spolupráci s
ostatními pracovníky firmy jako v jiných oblastech. Konstrukce jejich platu
přesto naráží často jak na otázky optimální zainteresovanosti, tak i
vnitropodnikové spravedlnosti odměňování.
Pro odměňování prodejních zaměstnanců jsou charakteristické dvě
hlavní zvláštnosti. První je, že jejich celková výše platu je zpravidla
výrazně ovlivněna tržními relacemi jejich mezd. Získat a udržet
kvalitního obchodníka většinou znamená umožnit mu vydělat si plat nejméně
srovnatelný s obchodními pozicemi v jiných firmách. Důvodem je, že obchodní
schopnosti jsou poměrně univerzální a současně i relativně vzácné, takže osoby,
které jsou jejich nositeli, nemají většinou problém se získáním nového
pracovního místa.
Schopný obchodník si může vydělat více než jeho
nadřízený.
Druhou odlišností je vyšší podíl pohyblivé složky platu ve
srovnání s ostatními zaměstnanci. Tento podíl sice zpravidla kolísá v
závislosti na výkonu zaměstnance, je však většinou nastaven tak, aby
představoval 30 až 60 procent základního platu a v některých případech i
více, což je (s výjimkou manažerských pozic) podstatně více než u jiných
profesních kategorií. Tomu odpovídá i způsob stanovení pevné výše platu, který
by měl být proveden s přihlédnutím k cílové (tržní) výši celkového platu
obchodníka. Víme-li například, že typická celková mzda pracovníka v určité
prodejní funkci představuje 50 tisíc Kč, a chceme-li, aby se tato mzda skládala
z pohyblivé částky představující (pro jednoduchost) 50 % jeho celkového platu,
stanovíme jeho pevný plat ve výši 25 tisíc Kč.
NahoruDva hlavní způsoby odměňování obchodníků
Při odměňování zaměstnanců působících v oblasti prodeje lze použít
dvou hlavních způsobů konstrukce pohyblivé složky, které většinou závisejí na
možnostech firemního plánování. První způsob spočívá ve stanovení osobních
prodejních cílů, druhý je založen na odměně mající provizní
charakter.
První způsob je vhodné použít v situaci, kdy pracovník má stanoveny
dlouhodobé prodejní cíle. Pohyblivá složka mzdy pak váže na jejich splnění,
případně přeplnění, a to tak, že její výše v podobě prémie či bonusu spojeného
s určitým výsledkem je stanovena předem. Ukazatel, na který vyplacení
bonusu váže, může vycházet z dosažených tržeb či tržeb snížených o náklady
prodejní činnosti, může se však opírat i o další kritéria úspěšnosti
obchodníka, například získání určitého počtu nových zákazníků apod.
Není-li firma schopna prodejní cíle stanovit předem nebo nechce
odměnu obchodníka vázat na jejich dosažení (například proto, že nechce jeho
aktivitu omezovat dosažením určité úrovně tržeb či příspěvku k zisku), může
odměnu stanovit na provizní bázi. Nejčastěji tak, že obchodník získává určité
procento z dosažených tržeb, z tržeb snížených o náklady prodeje nebo procento
ze zisku z obchodníkem získaných zakázek. Toto procento je vhodné stanovit na
základě zkušeností s prodejními možnostmi v dané oblasti tak, aby celková mzda
obchodníka včetně jeho provize rámcově dosáhla výše jeho cílového platu,
pochopitelně za předpokladu dosažení obvyklých prodejních výsledků.
Provizní odměna prodejce může být diferencována v závislosti na
velikosti jednotlivých zakázek. Může být stanovena například degresivně tak,
aby obchodníka motivovala i k získávání menších zákazníků či zakázek. Jiným
způsobem diferenciace provizní…