Telefonické interview se stále častěji stává součástí
výběrového procesu. Jde o první kolo předvýběru, které nabízí řadu výhod.
Užitečné je zejména úsporou času:
pokud personalista obsazuje pozici na dálku, tedy do jiného
místa, než je její pracoviště, ušetří čas na cestu;
pokud personalista obsazuje pozici, na kterou se hlásí velké
množství kandidátů, nebo více pozic se stejnou náplní;
telefonické rozhovory bývají stručnější, takže je možné
zvládnout projít víc životopisů než osobně, navíc tak může víc lidí dostat
šanci;
nedochází ke sjednání zbytečné schůzky, kdy kandidát nesplňuje
některý ze základních požadavků nebo má jiné představy o podmínkách a náplni
práce.
Pro dobré zvládnutí telefonického rozhovoru je nutné
připravit si kritéria, která potřebujeme ověřit a zároveň je to možné
telefonicky. Po telefonu v první řadě můžeme probrat s kandidátem podmínky
práce a ujasnit si, zda má o pozici stále zájem. Dále můžeme ověřit tzv. tvrdá
data, tedy údaje, jako je dosažené vzdělání, znalosti jazyků, vlastnictví ŘP
apod. V určitém omezeném rozsahu můžeme také ověřovat měkká data, tedy např.
vstřícnost, komunikační schopnosti nebo obchodní předpoklady.
V rámci ujasnění podmínek práce volíme ty informace,
které podle naší zkušenosti často ovlivňují zájem kandidátů o pozici. Mezi tyto
podmínky patří místo pracoviště, pracovní doba (zejména směnnost), nějaké
specifické nároky na pracovní činnost (práci pouze s cizojazyčnými klienty,
čistě obchodní činnost, fyzicky náročná práce, práce ve zdravotně závadných
podmínkách apod.) a určitě i platové podmínky. U otázek platu ale volí
organizace různou strategii. Někdy o penězích hovoří až v poslední fázi výběru,
protože nechtějí kandidáta získat nebo naopak ztratit jen kvůli odměňování,
snaží se ho motivovat jinak, považují to za důvěrnou informaci nebo se
domnívají, že otázka peněz by měla být pro uchazeče až na druhém místě (jen na
okraj upozorňuji, že v průzkumech lidé obvykle uvádějí, že hlavním důvodem
jejich práce je právě finanční odměna).
Otázky na tvrdá data jsou zajímavé pouze v
případě, je-li je splnění dané podmínky zásadní proto, abyste mohli uchazeče
vůbec zaměstnat, jako např. řidičský průkaz při výběru obchodního cestujícího.
Zde může negativní odpověď znamenat, že kandidáta rovnou odmítneme. Abychom
nevedli klasický pohovor po telefonu, opravdu vybereme jen otázky na ty údaje,
které jsou zásadní pro zvládnutí práce.
Jak…