Předchozí část článku
Pod pojmem osoby se zdravotním postižením se rozumí
fyzické osoby, které jsou:
orgánem sociálního zabezpečení uznány plně invalidními (osoby s
těžším zdravotním postižením,
orgánem sociálního zabezpečení uznány částečně invalidními,
rozhodnutím úřadu práce uznány zdravotně znevýhodněnými (osoby
zdravotně znevýhodněné).
Pokud bylo podle dříve platného zákona o zaměstnanosti
(č. 1/1991 Sb.) vydáno rozhodnutí o změněné pracovní schopnosti, je taková
osoba považována za zdravotně znevýhodněnou do 1. října 2007. Pokud si
tato osoba nepodá včas žádost o uznání osobou zdravotně znevýhodněnou, nemohl
by ji od uvedeného data zaměstnavatel započítávat pro účely plnění povinného
podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením a uplatňovat na ni výhody
podle zákona o zaměstnanosti (č. 435/2004 Sb.) a daňových předpisů.
Z hlediska vzniku pracovního poměru platí pro
osoby se zdravotním postižením obecná právní úprava s tím, že pokud mají soudem
omezenou způsobilost k právním úkonům nebo jí byli zbaveni, činí za ně právní
úkony, k nimž nejsou způsobilí (např. uzavření pracovní smlouvy), soudem
stanovený opatrovník. Opatrovník však nemůže za takovou osobu platně uzavřít
dohodu o hmotné odpovědnosti. Se zdravotně postiženým je možno sjednat zkušební
dobu i pracovní poměr na dobu určitou stejně jako s ostatními zaměstnanci.
Jestliže zaměstnanec pozbyl vzhledem k svému
zdravotnímu stavu podle lékařského posudku vydaného zařízením pracovně-lékařské
péče nebo rozhodnutí příslušného správního úřadu, který lékařský posudek
přezkoumává, dlouhodobě způsobilost konat dále dosavadní práci, je
zaměstnavatel povinen jej převést na práci jinou, vhodnou vzhledem k jeho
zdravotnímu stavu a schopnostem a pokud možno i k jeho kvalifikaci (§
41 odst. 1 písm. b). V případě, že je pracovní poměr s osobou se
zdravotním postižením rozvazován, je zaměstnavatel povinen tuto skutečnost
písemně oznámit příslušnému úřadu práce.
Zaměstnavatelé jsou oprávněni požadovat od úřadu práce
informace a poradenství otázkách spojených se zaměstnáváním osob se zdravotním
postižením, součinnost při vyhrazování pracovních míst pro ně vhodných a
spolupráci při přizpůsobování těchto pracovních míst a pracovních podmínek.
Úřad práce jsou pak zaměstnavatelé povinni informovat o pracovních místech
vyhrazených pro zdravotně postižené, vést jejich evidenci a spolupracovat s
úřadem práce při zajišťování pracovní rehabilitace pro tyto osoby.
Zaměstnavatelé s více než 25 zaměstnanci v
pracovním poměru jsou povinni zaměstnávat osoby se zdravotním postižením ve
výši povinného podílu (4 %) těchto osob na celkovém počtu zaměstnanců. Uvedenou
povinnost lze splnit i odebíráním výrobků nebo služeb od subjektů uvedených v
zákoně nebo zadáváním zakázek těmto subjektům (srov.
§ 81 ZoZ), nebo odvodem do státního rozpočtu, případně
kombinací uvedených způsobů.
V zájmu zvýšení zaměstnanosti osob se zdravotním
postižením jsou zaměstnavatelé motivováni i různými příspěvky poskytovanými
úřadem práce. Např. při zřízení chráněného pracovního místa pro osobu se
zdravotním postižením, které musí být provozováno nejméně po dobu dvou let,
může činit příspěvek až osminásobek a pro osobu s těžším zdravotním postižením
až dvanáctinásobek průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí
čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku. Pokud zaměstnavatel zabezpečuje
zvláštní dopravu zaměstnanců s těžším zdravotním postižením, lze poskytnout
příspěvek na dopravu ve výši 100 % nákladů. Příspěvek na
zapracování může být poskytnut na základě dohody uzavřené s úřadem práce v
zájmu úspěšné adaptace přijatého zaměstnance se zdravotním postižením. Bude
však vyplácen nejdéle po dobu 3 měsíců ve výši poloviny minimální mzdy.
Jednou z podmínek poskytnutí výše uvedených příspěvků
je skutečnost, že zaměstnavatel nemá daňové nedoplatky, ani nedoplatky na
pojistném na zdravotní pojištění ani na pojistném a na penále na sociální
zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti.
Pro osoby zdravotně postižené neplatí v nemocenském
pojištění a v pojistném na sociální zabezpečení žádná výjimka, pokud
nejsou zároveň poživateli invalidního nebo částečného invalidního důchodu.
Ve zdravotním pojištění je za tyto osoby plátcem
pojistného i stát, pokud patří do vymezeného okruhu osob, to znamená, že patří
do okruhu osob závislých na péči jiné osoby (vyjma stupně I) nebo osob plně
invalidních, které nesplňují podmínky pro přiznání I. Tyto osoby zdravotně
postižené nebývají zpravidla výdělečně činné.
Přímých daňových výhod spojených s osobami se
zdravotním postižením najdeme v ZDP celkem 5 typů:
vyšší nezdanitelná částka z titulu úhrad za zkoušky ověřující
další vzdělávání (§ 15 odst.
8),
speciální druh slev na dani za jejich zaměstnávání přiznávané
jejich zaměstnavateli (§ 35a),
vyšší sleva na dani za vyživovanou manželku (manžela) s
průkazkou ZTP/P (§ 35ba odst. 1
písm. b),
speciálních druhy osobních slev na dani invalidním poplatníkům
(§ 35ba odst. 1 písm. c) až
e),
vyšší daňové zvýhodnění na vyživované dítě, které je držitelem
průkazu ZTP/P (§ 35c).
K tomu je třeba připočítat případnou úsporu jejich
zaměstnavatele (s více než 25 zaměstnanci) na tzv. invalidní dani neboli
povinném odvodu do státního rozpočtu z titulu plnění povinného podílu (4 %
počtu zaměstnanců) zaměstnávání osob se zdravotním postižením podle
§ 81 zákona č. 435/2004 Sb., o
zaměstnanosti.
Od 1. 8. 2007 rozšířil řady možných nezdanitelných
částí základu daně odpočet z titulu úhrady za zkoušky ověřující
vzdělání. Přesněji řečeno lze nově od základu daně ve zdaňovacím období
(poprvé to bude za rok 2007) odečíst úhrady za zkoušky ověřující výsledky
dalšího vzdělávání podle zákona č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání
výsledků dalšího vzdělávání. Vcelku oprávněným předpokladem daňového odpočtu
je, že tyto částky:
nebyly hrazeny zaměstnavatelem,
nebyly uplatněny jako přímý daňový výdaj poplatníka s příjmy
podle
§ 7 ZDP (tj. z podnikání a jiné samostatné
výdělečné činnosti) podle
§ 24 odst. 2 písm. zv) ZDP.
Také zde zákon stanoví nejvyšší možnou výši
tohoto daňového odpočtu za zdaňovací období:
nejvýše 10 000 Kč, resp.
u poplatníka, který je osobou se zdravotním postižením, až 13
000 Kč,
u poplatníka, který je osobou s těžším zdravotním postižením, až
15 000 Kč.
V souladu s citovaných zákonem se dalším vzděláváním
rozumí vzdělávací aktivity, které nejsou počátečním vzděláváním.
Počátečním vzděláváním se zde míní vzdělávání předškolní, základní, střední, v
konzervatoři a vyšší odborné, dále studium v akreditovaných studijních
programech uskutečňovaných vysokými školami.
Příklad č. 1
Úhrady za zkoušky ověřující další
vzdělávání
Paní Nová (osoba s lehčím zdravotním postižením) je skladnicí,
ale ráda by pracovala v cestovní kanceláři zaměřené na frankofonní země, a tak
ve svém volnu studuje francouzštinu. Podle zákona č. 179/2006 Sb. se ověření,
zda si občan osvojil příslušnou odbornou způsobilost vymezenou kvalifikačním
standardem dané dílčí kvalifikace, provede zkouškou podle hodnotícího standardu
dané dílčí kvalifikace. Zkouška probíhá před autorizovanou osobou, které byla
udělena autorizace pro danou dílčí kvalifikaci. Paní Nová tuto zkoušku
absolvovala v říjnu 2007, za což zaplatila 18 000 korun.
Tato částka je nad limitem stanoveným pro osoby s (lehčím)
zdravotním postižením 13 000 Kč, tudíž paní Nová může v rámci ročního zúčtování
záloh na daň, příp. ve vlastním daňovém přiznání za rok 2007 uplatnit jako
nezdanitelnou částku jen maximálních 13 000 Kč.
Zaměstnavatelé, kteří zaměstnávají osoby se zdravotním
postižením, mají nárok na tyto slevy na dani:
60 000 Kč za každého zaměstnance s těžším zdravotním
postižením,
18 000 Kč za každého zaměstnance s jiným (lehčím) zdravotním
postižením,
polovinu daně z příjmů právnických osob, zaměstnávají-li nejméně
25 zaměstnanců, z čehož je osob se zdravotním postižením více než 50 %
průměrného ročního přepočteného počtu všech zaměstnanců.
První dva typy slev se týkají všech zaměstnavatelů
(fyzických i právnických osob a bez ohledu na počet všech jejich zaměstnanců),
třetí mohou uplatnit pouze zaměstnavatelé z řad právnických osob s uvedenou
podmínkou minimálního počtu všech zaměstnanců a minimálního podílu osob se
zdravotním postižením z nich. První dva typy slevy na dani za zaměstnávání
zdravotně postižených osob (ZPO) je…