Chcete rychle a přesně pochopit druhé, abyste dokázali předvídat jejich jednání? Třeba proto, abyste se na jejich chování mohli připravit, vyhnuli se zklamání nebo jim nedůvěřovali víc, než je rozumné? Pak zapomeňte na nejrůznější složité rozbory jejich osobnosti a sledujte, jak se skutečně a každodenně chovají.
Většinou je to jednodušší, než se může na prvý pohled zdát. Stačí si totiž všímat toho, v čem je jejich jednání prakticky stále stejné. Budeme-li tak postupovat po určitou dobu, velmi pravděpodobně si brzy všimneme, že většina osob (včetně nás) se chová, ať již na pracovišti, nebo v osobním životě, způsobem, který se víceméně stále opakuje. Zvyk je železná košile a lidé jsou zajatci svých zvyklostí a většinou i svých "oblíbených" či převažujících emocí, tedy pocitů či nálad, které v určitých situacích pravidelně prožívají. Jejich reakce se tak v podobných situacích většinou příliš nemění.
PROČ MÁ SMYSL VNÍMAT DRUHÉ
Pokud si výše uvedenou skutečnost uvědomíme, přinese nám to ve vztahu k druhým výraznou "konkurenční" výhodu. Pochopíme-li, jak se lidé v určitých situacích chovají, a jsme-li na základě tohoto schopni poměrně přesně předvídat, jak se v podobných situacích zachovají příště, umožňuje nám to přizpůsobit svoje očekávání i chování. Nepřekvapí nás pak, že člověk, který kolem sebe neustále vidí jen samá negativa, a je tak trvale nespokojený, bude velmi pravděpodobně nespokojený i tehdy, kdy se jeho okolí zcela diametrálně změní. Jeho vidění světa totiž spočívá v něm samém a na jeho okolí příliš nezáleží.
Doporučení, jak s druhými jednat, která si takto sami vyvodíme, jsou mnohdy dokonce přesnější než ta, která bychom získali na základě nejrůznějších testů. Předpokladem však je, že osoby kolem sebe sledujeme skutečně pozorně a že s názorem, který si na ně vytvoříme, si dáme trochu načas. Tedy že nepodlehneme pokušení, činit si své představy o jejich rozhodujících zvycích, ani přisuzovat jim nejrůznější povahové nálepky příliš rychle.
NEJČASTĚJŠÍ PŘÍKLADY
Zvyklostí či typických emocionálních naladění osob, provázejících je v určitých situacích, které lze snadno rozpoznat, a tím i bez obtíží předvídat, je nespočetná řada. Osoba, která je závistivá, žárlivá či konfliktní, zareaguje podobným způsobem vždy, kdy se jí k tomu naskytne byť sebenepatrnější důvod. Totéž se týká osob, které nejsou schopny příliš kontrolovat své další emoce.
Předvídatelné je i jednání osoby, která má tendenci přivlastňovat si práci ostatních, trvale na sebe upozorňovat nebo pracovat naplno jen tehdy, pokud je pravděpodobné, že si toho všimne vedoucí. Postupovat tak bude totiž vždy, kdy k tomu bude mít příležitost. Totéž lze očekávat u pracovníka, který se cítí téměř při každé příležitosti dotčený. Velmi pravděpodobně se tak totiž bude cítit i tehdy, budou-li k němu ostatní přistupovat navýsost zdvořile. Jeho zvykem totiž je brát si i události, které s ním nemají nic společného, velmi osobně.
Podobně se ve vašem okolí může vyskytovat osoba, která není téměř nikdy schopna přijít včas (přestože o to byla opakovaně požádána), nebo pracovník, který není nikdy schopen svůj úkol včas odevzdat. Vždy má několik dní zpoždění, a kdykoli k tomuto zpoždění dojde, má po ruce důležitě a přesvědčivě znějící výmluvu. Výsledek je přitom víceméně stejný, bez ohledu na to, jaké kroky vůči němu učiníme: svou práci v požadovaném termínu neodevzdá téměř nikdy.
Pokud má někdo z vašich kolegů sklon roznášet pomluvy, pak nechceme-li, aby do nich zahrnul i nás, je vhodnější se v jeho blízkosti jakýkoli osobních poznámek vyvarovat. V opačném případě se totiž nemůžeme divit, že se o nich, zpravidla v pozměněné podobě, dozví i ostatní. Záměry člověka, který informace roznáší, přitom nemusí být zlé. Rozšiřování osobních informací však patří k jeho trvalým zvyklostem, se kterými si nedokáže poradit.
STRESOVÉ SITUACE
K okolnostem vyvolávajícím obdobné a většinou i předvídatelné reakce druhých, patří i skutečnosti, které u nich vyvolávají stres. Na situace, jež druhé stresují, je proto dobré se zaměřit.…