dnes je 8.9.2024

Input:

Příspěvek na stravování a zákon o platebním styku

16.6.2023, , Zdroj: Verlag DashöferDoba čtení: 4 minuty

10.525
Příspěvek na stravování a zákon o platebním styku

Ing. Martin Děrgel

Dotaz

Naše město přechází z poskytování příspěvku na stravování ve formě elektronických stravenek (za odpracovanou směnu 110 Kč, z toho 44 Kč zaměstnavatel, 16 Kč účelový sociální fond, 50 Kč zaměstnanec) na stravenkový paušál (44 Kč zaměstnavatel, 16 Kč fond = celkem 60 Kč na směnu).

Máme dotaz, zda by tento peněžitý příspěvek (stravenkový paušál) mohl být poskytován na stravenkovou kartu, kam byly dříve poskytovány "celé“ stravenky.

Podotýkám, že použití stravenkové karty je omezeno na nákup potravin nebo stravovacích služeb. Na druhou stranu čerpání z karty poskytuje zaměstnancům různé benefity.

Právní předpisy

Zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů

  • § 6 odst. 9 písm. b) ZDP

  • § 6 odst. 9 písm. d) ZDP

  • bod 4 § 24 odst. 2 písm. j) ZDP

  • bod 5 § 24 odst. 2 písm. j) ZDP

Odpověď

Úvodem si říkám, zda to má ještě vůbec smysl, když (nejen) těmto daňově zvýhodněným zaměstnaneckým benefitům zdá se "zvoní umíráček" a je otázka, zda přežijí konec roku 2023?. A navíc když zvažovaný systém je poněkud diskutabilní...

Dotazovaný peněžitý příspěvek na stravování (stravovací paušál) rozšířil paletu daňově zvýhodněných zaměstnaneckých benefitů od roku 2021. Od daně z příjmů ze závislé činnosti je u zaměstnance dle ustanovení § 6 odst. 9 písm. b) ZDP osvobozena: "hodnota stravování poskytovaného jako nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti nebo v rámci stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů nebo peněžitý příspěvek poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci na stravování za jednu směnu podle zákoníku práce do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin".

Komplementární daňové posouzení u zaměstnavatele uvádí bod § 24 odst. 2 písm. j) ZDP, který a priori brání uplatnění liberálnějšího bodu § 24 odst. 2 písm. j) ZDP. Daňově účinné tedy jsou výdaje na "provoz vlastního stravovacího zařízení, kromě hodnoty potravin, nebo příspěvky na stravování zajišťované prostřednictvím jiných subjektů a poskytované jako nepeněžní plnění až do výše 55 % ceny jednoho jídla za jednu směnu podle zákoníku práce, maximálně však do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin, nebo na peněžitý příspěvek na stravování. (...)"

Nerozumím přesně pojmu "stravenková karta". Nejrůznějších digitálních "peněženek" a poloplatebních karet s rozdílnou funkcionalitou a využitelnosti existuje totiž bezpočet. Možná tazateli nejlépe posloužím, když jej odkážu na v tomto směru zaměřený příspěvek projednaný na tzv. koordinačním výboru. To jsou léty osvědčené a obecně uznávané odborné platformy, kde praktické problémy předestřené daňovými poradci kriticky posuzují zástupci finanční správy, texty jsou volně k dispozici na webu Finanční správy ČR v části Daně – Příspěvky KV KDP. Jednalo se o příspěvek č. 524/20.06.18 Nepeněžní plnění pro účely poskytování zaměstnaneckých benefitů ve světle nového zákona o platebním styku.

Cílem příspěvku je

Nahrávám...
Nahrávám...