Zaměstnává-li tuzemská firma osobu, která má trvalé
bydliště v zahraničí, má zpravidla na počátku tohoto pracovněprávního vztahu
problémy s poskytováním cestovních náhrad této osobě. Podle jakých právních
předpisů je přitom nutno postupovat a na co je potřeba dát pozor, si
připomeneme v tomto článku.
Zaměstnanec nemusí být pouze občan ČR, může jím být i
osoba, která má trvalé bydliště v zahraničí (dále jen cizinec). Při
zaměstnávání cizinců je pak nutno postupovat podle příslušných zákonných
předpisů, doporučit lze také úzkou spolupráci s příslušným úřadem práce.
Poskytování cestovních náhrad při pracovních cestách je
nepochybně pracovněprávní záležitostí. Proto je nezbytné vycházet z pracovního
práva použitého při sjednání pracovní smlouvy s příslušným cizincem. Má být
přitom použito právo státu, ve kterém má sídlo zaměstnavatel, anebo právo
státu, ve kterém má trvalé bydliště zaměstnanec, anebo snad lze použít i jiné
právo? Základními předpisy, podle kterých je nutno při řešení tohoto problému
postupovat, jsou příslušná mezinárodní smlouva se státem, ve kterém má
uvedený cizinec trvalé bydliště, a zákon č. 97/1963 Sb., o mezinárodním právu
soukromém a procesním (dále jen ZMPSP). V ustanovení
§ 2 ZMPSP je uvedeno, že tento zákon se
použije v případě, že mezinárodní smlouva nestanoví jinak. To tedy znamená,
že pro použití správného pracovního práva při sjednávání pracovní smlouvy s
cizincem, a tedy i pro poskytování cestovních náhrad, má prvořadý význam obsah
dané mezinárodní smlouvy. Pokud tato smlouva neobsahuje ustanovení o použití
pracovního práva, postupuje se podle ZMPSP.
Podle
§ 16 uvedeného zákona se poměry z pracovní
smlouvy řídí, pokud se účastníci nedohodnou na něčem jiném, právem
místa, kde pracovník vykonává práci. Koná-li však pracovník práci v jednom
státě na základě pracovního poměru s organizací, která má sídlo v jiném státě,
je rozhodné právo sídla organizace, ledaže by šlo o osobu, která má bydliště ve
státě, kde se práce vykonávala. To se však, jak je uvedeno výše, použije, jen
pokud něco jiného nestanoví mezinárodní smlouva, kterou je ČR vázána. Z toho je
tedy zřejmé, že přednost má vždy mezinárodní smlouva a pak dohoda s příslušným
zaměstnancem (cizincem) o použití pracovního práva. Pokud je příslušné právo
sjednáno, pak platí pro všechny pracovněprávní vztahy, tzn. i pro cestovní
náhrady. A jestliže pracovní právo není dohodnuto, postupuje se podle uvedeného
§ 16 ZMPSP.
Určení práva při zaměstnávání cizinců podle
§ 16 ZMPSP, není-li se zaměstnancem
uskutečněna dohoda o volbě práva.
Vysvětlivky ke grafickému znázornění
§ 16 ZMPSP: Zaměstnavatel má sídlo ve
státě A, zaměstnanec má trvalé bydliště ve státě B. Zkratka MVP vyjadřuje místo
výkonu práce (příp. pravidelné pracoviště) sjednané v pracovní smlouvě.
Podle
§ 16 ZMPSP pak v případě, že mezinárodní
smlouva nestanoví něco jiného, a v případě, kdy se zaměstnancem - cizincem
nebylo právo sjednáno, platí:
je-li se zaměstnancem sjednáno v pracovní smlouvě místo výkonu
práce (pravidelné pracoviště) ve státě A, tj. ve státě, ve kterém má sídlo
zaměstnavatel (nikoliv jeho organizační složka), použije se pracovní právo
státu A;
je-li se zaměstnancem v pracovní smlouvě sjednáno místo výkonu
práce (pravidelné pracoviště) ve státě B, tj. ve státě, ve kterém má
zaměstnanec trvalé bydliště (např. v organizační složce zaměstnavatele),
použije se pracovní právo státu B;
je-li v pracovní smlouvě se zaměstnancem sjednáno místo výkonu
práce (pravidelné pracoviště) ve státě C, tj. v jiném státě, než je sídlo
zaměstnavatele a trvalé bydliště zaměstnance, použije se pracovní právo státu
A, tj. státu, ve kterém má sídlo zaměstnavatel.
Podle příslušného práva, tj. v předmětném případě buď
práva státu A, anebo státu B, se pak také poskytují cestovní náhrady tomuto
zaměstnanci - cizinci. Přestože každý případ vyžaduje zpravidla samostatné
posouzení, jsou dále zjednodušeně uvedena základní pravidla poskytování
cestovních náhrad vycházející s uvedeného
§ 16 ZMPSP.
Nejčastější případy nesprávných postupů zaměstnavatelů
vznikají z nepochopení toho, že zaměstnavatelem je vždy příslušný právní
subjekt, tj. firma, nikoliv její organizační složka na území jiného státu (tzv.
dceřiná společnost není organizační složka, ale samostatný právní subjekt), byť
je tato organizační složka tamním daňovým subjektem. Má-li tedy tuzemská firma
např. na území Slovenské republiky stálou provozovnu, je sice tato stálá
provozovna daňovým subjektem v SR, ale zaměstnavatelem osob pracujících v této
stálé provozovně je zřizovatel této stálé provozovny, tj. firma, která má sídlo
v ČR.
Jestliže při sjednávání pracovní smlouvy s osobou,
která má trvalé bydliště ve Slovenské republice, není uskutečněna volba
pracovního práva, je nutno postupovat podle
§ 16 ZMPSP. Ve zjednodušené podobě lze
postup shrnout do přehledu uvedeného v tabulce:
Zaměstnavatel
má sídlo v | Zaměstnanec | Použije se
právo
|
má trvalé
bydliště v | vykonává práci,
pracoviště má v |
ČR | SR | SR | SR |
ČR | SR | ČR | ČR |
ČR | SR | v jiném státě | ČR |
Připomenout je ale nutno zejména to, že pravidelné
pracoviště lze s uvedeným zaměstnancem sjednat ve Slovenské republice pouze v
tom případě, že zaměstnavatel ve Slovenské republice legálně podniká. Kromě
toho pravidelné pracoviště nelze sjednat se zaměstnancem v pracovní smlouvě
jakkoliv. Je-li pracovním právem právo ČR, pak je nutno postupovat podle
zákoníku práce. Přestože není v zákoníku práce pravidelné pracoviště
definováno, jde jednoznačně o místo, kde zaměstnanec zpravidla pracuje, tj.
vykonává druh práce sjednaný v pracovní smlouvě. Není-li v pracovní smlouvě
místo pravidelného pracoviště sjednáno, je podle
§ 34 odst. 2 zákoníku práce pro účely
cestovních náhrad pravidelným pracovištěm místo výkonu práce sjednané v
pracovní smlouvě, a je-li místo výkonu práce sjednáno šířeji než obec, je
pravidelným pracovištěm obec, kde zaměstnanci…