Není asi žádného sporu o tom, že právní
úprava dovolené, obsažená v části deváté zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce,
ve znění pozdějších předpisů, má k dokonalosti daleko a že personalisté či
mzdové účetní s ní mají problémy. Je to dáno i tím, že řada jejích ustanovení
svádí k vícero výkladům. V následujících řádcích se zaměřím na některé další
zajímavé situace, které se v praxi více, či méně vyskytují a u nichž hrozí
rovněž riziko nesprávného postupu. Svůj názor na řešení dané situace pak
přiblížím na konkrétních příkladech.
Změna
zaměstnání má též právní důsledky, oblast dovolené nevyjímaje. Jak stanoví
zákoník práce ve svém ustanovení
§ 212 odst. 3, pokud zaměstnanci skončí
jeden pracovní poměr a v bezprostřední návaznosti na to mu vznikne pracovní
poměr nový u jiného zaměstnavatele, přísluší mu poměrná část dovolené i za
kalendářní měsíc, v němž k takové změně došlo, a to vždy od nového
zaměstnavatele. Je ale třeba si uvědomit, že zákoník práce upravuje tento
princip ve vztahu k poměrné části dovolené a že je tedy důležité, kdy k
takové změně vlastně došlo.
Příklad č.
1Jednomu zaměstnanci skončil pracovní poměr dne 5. 3., druhému
pak 20. 4. Oběma zaměstnancům dnem následujícím po skončení dosavadního
pracovního poměru vznikl pracovní poměr k novému zaměstnavateli, který trval až
do konce kalendářního roku.
Ačkoliv to není třeba na první pohled
patrné, bude u každého z nich postupovat nový zaměstnavatel z hlediska práva
na dovolenou jinak. Předpokladem (povinného) použití pravidla o poměrné
části dovolené za kalendářní měsíc, ve kterém došlo ke změně zaměstnání, je to,
že zaměstnanci vzniklo v každém tomto zaměstnání vůbec právo na dovolenou za
kalendářní rok (její poměrnou část). Zaměstnanec musí tedy v rámci obou
pracovních poměrů odpracovat v kalendářním roce alespoň 60 dnů.
Tuto podmínku první ze zmíněných zaměstnanců nesplnil ve vztahu k
prvnímu svému pracovnímu poměru. Jemu proto za měsíc březen právo na poměrnou
část dovolené nevzniklo, a to ani u nového zaměstnavatele. Naproti tomu
druhému ze zaměstnanců zahrne nový zaměstnavatel měsíc duben do výpočtu práva
na poměrnou část dovolené.
Dle ustanovení
§ 217 odst. 5 zákoníku práce platí, že
požádá-li zaměstnankyně zaměstnavatele o poskytnutí dovolené tak, aby
navazovala bezprostředně na skončení mateřské dovolené (u zaměstnance
muže rozuměj skončení rodičovské dovolené v délce, po kterou je zaměstnankyně
oprávněna čerpat mateřskou dovolenou), je zaměstnavatel povinen její žádosti
vyhovět. Tento případ je jediný, kdy nemá zaměstnavatel právo sám určit
dobu čerpání dovolené, ale kdy je povinen vyhovět žádosti zaměstnance. Pro
následné čerpání rodičovské dovolené (u muže pak té části rodičovské dovolené,
která následuje po době odpovídající u ženy mateřské dovolené) nelze navíc
tuto vyčerpanou dovolenou krátit (viz dále).
V praxi
existují rozdílné náhledy na výše uvedenou povinnost zaměstnavatele v
případě, kdy by zaměstnankyně podmínku odpracování 60 dnů v kalendářním roce
splnila nikoliv samotným čerpáním mateřské dovolené, ale teprve určením
dovolené ze strany zaměstnavatele. Jde nejčastěji o situaci, kdy
zaměstnankyně začne čerpat mateřskou dovolenou v jednom kalendářním roce a její
čerpání skončí v prvních měsících kalendářního roku následujícího (např. v
únoru). Text právní úpravy nedává zcela uspokojivou odpověď, judikatura v dané
věci neexistuje, a tak se nelze divit, že zaměstnavatelé postupují hned
několikerými způsoby. Osobně považuji za nejvíce odpovídající účelu
zákonného ustanovení postup pod bodem 3, s ohledem na stručnost citovaného
ustanovení nemohu ale vyloučit opodstatněnost i dvou prvně popsaných
postupů.
Příklad č. 2Zaměstnankyni skončila mateřská dovolená dne 14. 2. a v souladu s výše
citovaným ustanovením zákoníku práce požádala zaměstnavatele o čerpání
nevyčerpané dovolené (a to jak z roku loňského, tak roku stávajícího) počínaje
dnem 15. 2. U zaměstnavatele činí výměra dovolené za kalendářní rok 5 týdnů
(pro zjednodušení přepočteno na dny činí tato výměra u zaměstnankyně 25 dnů) a
z minulého roku zůstala zaměstnankyni nevyčerpaná dovolená v délce 10
dní.
Čerpání mateřské dovolené se pro účely posouzení vzniku
práva na dovolenou považuje za výkon práce (viz ustanovení
§ 216 odst. 3 zákoníku práce). Řekněme
tedy, že zaměstnankyně takovým čerpáním odpracovala v daném kalendářním roce
(od 1. 1. do 14. 2.) celkem 32 dny.
Je nabíledni, že k
žádosti zaměstnankyně musí zaměstnavatel poskytnout v bezprostřední
návaznosti na skončení její…