Na seminářích a v knihách se zpravidla prezentují success stories a
úspěšná desatera N, která většinou nefungují. Až 80 % projektů
restrukturalizace podniků jsou unsuccess stories. Kroky, které vedou k
neúspěchu, na rozdíl od zaručených rad na úspěch, fungují většinou poměrně
spolehlivě. Žádný manažer nebo podnikatel určitě nepřichází ráno do práce s
cílem dělat chyby, škodit a likvidovat svou firmu. Přesto to velmi často
usilovně a důsledně dělají. Jak? Tu jsou některé chyby, které mohou zničit
každou společnost.
Řiďte se výlučně heslem zákazník náš pán a bez diskuse
splňte všechny požadavky zákazníků.
Dělat přesně to, co chce zákazník, může být
nejrychlejší cesta ke zničení firmy. Široké a nepřehledné nabídky mnoha
výrobců, složitá logistika a výroba - to jsou často důsledky bezradného obchodu
a marketinku. Je dobré mít širokou nabídku, když si z ní zákazník vybere to, co
je pro naši firmu dobré. Toyota například důsledně analyzuje skutečné potřeby
zákazníků v určitém segmentu a výsledkem je standardní model, který obsahuje
všechny důležité požadavky většiny kupujících. Nestandardní vyhotovení se potom
často montují přímo u prodejce.
Vědět, co chce zákazník, jaké jsou jeho skryté
touhy, nebo slepě kopírovat, co nám říkají, jsou dvě různé cesty. Ta
první vede k vytváření hodnoty pro zákazníka. Ta druhá ke ztrátě produktivity,
ale i inovační schopnosti.
- 2. Vytvořte dokonalou vizi, poslání a strategii firmy.
Firmy jsou plné dokonalých vizí, poslání a strategií -
pečlivě uložených v manažerských archivech a počítačích. Mnohé firmy používají
při tvorbě a realizaci strategie obrácený Paretův princip - 80 % času věnují
tvorbě vize, mise a strategie a jen 20 % jejich realizaci. Mezi napsáním a
realizací strategie je hustá mlha. Odděluje malou skupinku, která
připravila strategii, od velké skupiny, která ji má realizovat. Realizátoři
většinou neznají cíle, nemají jasný postup, motivaci a místo prosazování
strategie bojují mezi sebou. Představme si, že jen 4 z 11 fotbalistů vědí, co
je jejich cílem a kde je branka soupeře, jen 2 z 11 to zajímá (ostatním je to
jedno), jen 2 z 11 vědí, jaká je jejich pozice a co mají hrát, 9 hráčů z 11
soupeří nějakým způsobem se svými spoluhráči víc než se soupeřem. Toto je
statistický výsledek průzkumu zaměřeného na realizaci strategie z tisíce firem,
který vykonaly společnosti FranklinCovey & Harris Interactive.
- 3. Snažte se o to, aby byli všichni pracovníci produktivní a
udělali v daném čase co nejvíc činností.
Snaha stihnout v daném čase co nejvíc věcí je
nesprávná. Produktivita neznamená dělat činnosti rychle, důležitější je
vybrat správné činnosti a vykonávat je správně. Produktivní lidé se
dívají častěji na kompas než na hodinky. Existují principy, které vládnou
lidské efektivnosti a jejich neznalost nebo nerespektování vede k nízké
produktivitě. Kompas nám ukazuje, kde je sever, pomáhá nám najít správný směr,
ale i naše limity a omezení v daném čase a prostoru. Produktivita teda
neznamená běhat rychle jako zajíci na poli, ale kráčet po správné cestě
správným směrem. Kompas nám ukazuje, že se máme věnovat hodnotným a důležitým
věcem, hodiny nám často říkají, že máme dát přednost věcem naléhavým. Vyřešení
tohoto dilematu je cesta k výkonnosti, ale i ke šťastnějšímu životu.
- 4. Nekompromisně a radikálně snižujte náklady.
Je třeba šetřit, ať to stojí, co to stojí, toto je
heslo, které, s trochou humorné nadsázky, zaznívá v mnoha firmách. Výsledkem je
často nepromyšlený outsourcing, který sice na papíře ukázal nižší náklady na
daný výrobek nebo službu, ale v konečném důsledku vedl ke zvýšení celkových
nákladů. Úsměvné jsou i snahy o nekompromisní redukování režijních
pracovníků. Japonský expert H.Takeda například tvrdí, že na každých 15
výrobních pracovníků by měl být jeden režista, který zlepšuje procesy. Poměr
jeho přínosů k nákladům bývá 4:1.
Chceme-li zvýšit výkonnost firmy, musíme se nejdřív
soustředit na zvyšování průtoku (přidaná hodnota za jednotku času).
Výsledkem je zvyšování objemů výroby a vytížení zdrojů. V druhém kroku se
soustředíme na redukci zásob a synchronizaci procesů a až ve
třetím kroku dochází k redukování provozních nákladů. Konzultanti, kteří dělají
zázraky na počkání v opačném pořadí, sice dosáhnou krátkodobého efektu, ale z
dlouhodobého hlediska firmu většinou poškodí.
- 5. Pošlete pracovníky na školení, aby co nejrychleji zavedli
všechny nejmodernější metody a postupy pro zvyšování výkonnosti firmy.
Na školení by měli chodit hlavně šéfové a majitelé
firem, aby detailněji poznali jednotlivé metody, postupy a souvislosti mezi
nimi. Pochopili by, že někdy méně je více. Nemá smysl zavádět ve firmě
všechny nové věci, které byly prezentované na konferencích a v knihách.
Výsledkem je často guláš z nejrůznějších prvků - procesní řízení, BSC,
reengineering, Kaizen, Lean, Six Sigma, ABC atd. Ne, že by byly tyto
ingredience škodlivé, je však třeba umět je správně dávkovat.
Mnohé moderní metody jsou často staré známé metody
zdravého rozumu zabalené do nového obalu. Důležitější než jejich název je
poznání, že nemůžeme set v jednom čase na jedno pole příliš mnoho semen.
Zároveň platí zákon farmy, který říká, že všechno má svůj čas - čas
setby, čas hnojení a okopávání a nakonec i čas sklizně. Implementace nových
metod a postupů v podniku vyžaduje čas na přípravu, ale hlavně čas na usazení
se, dozrání, zapuštění kořenů. Urychlování tohoto procesu vede k velkým
škodám.
- 6. Neustále inovujte výrobky a podnikové procesy.
Nikdo nepochybuje, že bez inovací výrobků, služeb, ale
i podnikatelských procesů dlouhodobě nepřežije žádná firma. V čem je tedy
problém? Ve slovíčku neustále. Inovace je změna, která má obvykle větší
rozsah, a tedy i vliv na zákazníky a zaměstnance, kteří každou změnu přijímají
s určitou dávkou odporu. Změny ve firmě musí být vyvážené, musí
probíhat v určitém rytmu. Radikální a velké změny musí být kombinované s
těmi plynulými a malými. Nemá smysl zahlcovat zákazníky inovacemi, o které
nestojí, nemá smysl likvidovat úspěšné výrobky a nahrazovat je novými, pokud
nepřišla jejich doba, nemá smysl znepokojovat pracovníky změnami, jejichž čas
ještě nedozrál. Při inovacích není důležité jen to, co a jak změníme na daném
výrobku nebo službě, jak přeorganizujeme podnikové procesy, ale i správné
načasování této změny. Je mnoho případů neúspěšných inovací, které přinesly
významné řešení a krok dopředu, ale lidé je nepřijali, protože přišly v
nesprávném čase.
- 7. Investujte do dokonalého informačního systému, abyste měli co
nejvíce informací a reportů z podnikových procesů.
Když se v podniku zeptáte, co Vám nefunguje, tak s
největší pravděpodobností dostanete odpověď - informační systém. Už samotná
odpověď je však postavená nesprávně. Informační systém není nějaký zázračný
stroj, který se zapne a začne generovat informace. Problém není ani tak v
informačních systémech jako v jejich nesprávné implementaci. Firma
nepotřebuje informační systém, ale informace. Současné informační
systémy jsou zaměřeny na to, že rychle zpracovávají údaje, v lepším případě je
mění na informace. Výsledkem je obyčejně záplava reportů a tabulek, které
přesně a rychle sčítají nepřesné údaje. Klíčovým problémem v mnoha podnicích je
technologie a systém sběru údajů, ne samotný informační systém.
- 8. Začněte organizovat outdoor tréninky a angažujte psychology a
trenéry na zlepšení firemní…