V novém zákoníku práce č. 262/2006 Sb., který nabyl
právní účinnosti dne 1. ledna 2007, je v ust.
§ 105 odst. 7 uvedeno, že
vláda stanoví nařízením způsob evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu,
vzor záznamu o úrazu a okruh orgánů a institucí, kterým se ohlašuje pracovní
úraz a zasílá záznam o úrazu; nicméně ustanovení
§ 394 odst. 1 zákoníku práce umožnilo
přechodně postupovat podle nařízení vlády č. 494/2001 Sb., kterým se stanoví
způsob evidence, hlášení a zasílání záznamu o úrazu, vzor záznamu o úrazu a
okruh orgánů a institucí, kterým se ohlašuje pracovní úraz a zasílá záznam o
úrazu (bylo vydáno k provedení starého zákoníku práce č. 65/1965 Sb.), a to do
doby vydání nového právního předpisu k provedení ust.
§ 105 odst. 7 zákoníku práce.
V průběhu uplynulých devíti let, kdy se postupovalo při
evidenci, hlášení a zasílání záznamu o úrazu podle nařízení vlády č. 494/2001
Sb. se nastřádaly a dozrály důvody pro změny v právní regulaci na tomto
úseku, zejména:
praxe vyžadovala zjednodušit režim sledování pracovní úrazovosti
ohledně údajů zapisovaných do knihy úrazů,
vyvstala potřeba nahradit již nepoužívané identifikátory (OKEČ)
novými identifikátory (CZ NACE, IČO - IČ) a zavést kategorie zaměstnání -
KZAM,
bylo třeba dát prováděcí předpis do souladu s novými právními
předpisy (např. platný právní řád již nezná pojem porušení pracovní kázně, dále
je umožněno používat více jmen než jedno),
potřeby praxe požadovaly zpřesnění údajů uváděných v záznamu o
úrazu, zejména pokud se týče vymezení některých zdrojů a příčin úrazu,
jevilo se potřebným k záznamu o úrazu připojit pokyny k jeho
vyhotovení (jak kdysi bývalo ve vyhlášce č. 110/1975 Sb., o evidenci a
registraci pracovních úrazů a o hlášení provozních nehod (havárií) a poruch
technických zařízení), které by odstranily nejasnosti a omezily následnou
komunikaci zaměstnavatele s adresáty zasílaného záznamu o úrazu,
vyvstala nutnost zachytit údaje o délce pracovní neschopnosti v
důsledku pracovního úrazu. Eurostat v Evropské statistice pracovních úrazů
(ESAW) požaduje údaj o délce pracovní neschopnosti, přičemž dosavadní
záznam o úrazu podle nařízení vlády č. 494/2001 Sb. tento údaj neobsahuje, a
tak data poskytovaná z České republiky nejsou dostatečná.
vyvstala potřeba zachytit údaje o skutečnostech, které nastaly v
době po 5. pracovním dnu následujícího měsíce poté, co k úrazu došlo, tedy po
lhůtě, kdy byl záznam o úrazu zaslán příslušným orgánům a institucím; zejména
údaje ohledně délky hospitalizace, zjištění jiných příčin či zdrojů úrazu či
úmrtí úrazem postiženého zaměstnance. Řešení bylo shledáno v zavedení
formuláře záznam o úrazu - hlášení změn, který by podchytil i skutečnosti,
ke kterým dojde po odeslání záznamu o úrazu.
potřeba praxe snížit náklady na zasílání záznamů o úrazu a
zjednodušit plnění povinností na tomto úseku si vyžádala možnost zasílat záznam
o úrazu nejen písemnou, ale také elektronickou cestou.
Nařízení vlády č. 494/2001 Sb. se opírá o již zrušené
zmocnění, obsažené v § 133c odst. 7 starého zákoníku práce č.
65/1965 Sb., a není možná jeho novelizace. Aby byly v právním řádu zavedeny
shora požadované změny, bylo přistoupeno k vydání nového nařízení vlády na
základě nového zákoníku práce č. 262/2006 Sb. Bylo proto vydáno nařízení
vlády č. 201/2010 Sb., o způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o
úrazu, které bylo vyhlášeno ve Sbírce zákonů dne 31. května 2010. Nařízení
vlády č. 201/2010 Sb. zapracovává předpis Evropské unie, a to rámcovou směrnici
Rady 89/391/EHS, o zavedení opatření pro zlepšení bezpečnosti a ochrany zdraví
zaměstnanců při práci, a zároveň navazuje na přímo použitelný předpis Evropské
unie, a to nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1338/2008, o
statistice Společenství v oblasti veřejného zdraví a bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci.
Nařízení vlády bylo vydáno k provedení zákona č.
262/2006 Sb., zákoník práce, a to ust.
§ 105, a
zákona č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany
zdraví při práci, a to ust. § 12 a 13.
V knize úrazů se evidují všechny úrazy, i když
jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní
neschopnost nepřesahující 3 kalendářní dny.
Na rozdíl od předchozí právní úpravy, kdy do knihy
úrazů bylo třeba uvést všechny údaje potřebné k případnému pozdějšímu sepsání
záznamu o úrazu, se nově stanoví taxativní seznam údajů (§ 2 odst. 1), které evidence v knize úrazů musí
obsahovat. Zcela nový je údaj o počtu hodin odpracovaných bezprostředně před
vznikem úrazu. Dále se nově stanoví, že:
evidenci v knize úrazů je možné vést v klasické listinné podobě
nebo v elektronické podobě, přičemž druhý způsob je nařízením vlády
upřednostňován,
evidence v knize úrazů se týká i osob při činnosti nebo
poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy,
záznam v knize úrazů provádí jak zaměstnavatel zaměstnance, tak
zaměstnavatel, u kterého k úrazu došlo (u zaměstnanců k němu vyslaných či
dočasně přidělených k výkonu práce),
zaměstnavatel je povinen vydat na žádost kopii zápisu či výpis z
knihy úrazů úrazem postiženému zaměstnanci či v případě smrtelného pracovního
úrazu jeho rodinným příslušníkům; vydání kopie či výpisu z knihy úrazů je pro
zaměstnance či jeho rodinné příslušníky bezplatné a náklady na pořízení kopie
či výpisu nese zaměstnavatel.
NahoruSmrtelný pracovní úraz
Definice smrtelného pracovního úrazu se nezměnila
(§ 3). Nadále se pro statistické účely
smrtelným pracovním úrazem rozumí takové poškození zdraví, na jehož následky
úrazem postižený zaměstnanec nejpozději do 1 roku zemřel; tedy nejen úraz,
který způsobil smrt bezprostředně po úrazu, ale i takové poškození zdraví, na
jehož následky zaměstnanec do jednoho roku zemřel.
NahoruHlášení pracovního úrazu
Zaměstnavatel je podle zákoníku práce povinen ohlásit
pracovní úraz stanoveným orgánům a institucím; prováděcí nařízení vlády stanoví
okruh orgánů a institucí zvlášť pro smrtelné pracovní úrazy (§ 4
odst. 2) a pro ostatní pracovní úrazy (§ 4 odst. 1).
Na rozdíl od předchozí právní úpravy nové nařízení
vlády již neukládá ohlášení pracovního úrazu státnímu zástupci (u
ostatních pracovních úrazů) a organizační jednotce příslušné pojišťovny
(smrtelné i ostatní pracovní úrazy), u které je zaměstnavatel pojištěn pro
případ své odpovědnosti za škodu způsobenou při pracovním úrazu nebo nemocí z
povolání. Povinnost ohlásit úraz (resp. škodnou událost) pojišťovně vyplývá
přímo z vyhlášky č. 125/1993 Sb., kterou se stanoví podmínky a sazby zákonného
pojištění odpovědnosti organizace za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z
povolání.
Oproti předchozí právní úpravě je třeba napříště i
ostatní pracovní úrazy ohlásit též zdravotní pojišťovně, u které je
úrazem postižený zaměstnanec pojištěn. Lhůta pro ohlášení úrazů zůstává stejná,
a to bez zbytečného odkladu. Způsob hlášení není nařízením vlády
regulován; nadále je možné využít všechny dostupné způsoby, a to osobně,
telefonicky, telegraficky, e-mailovou zprávou, zprávou SMS apod.
Příslušnost útvaru Policie České republiky, oblastního
inspektorátu práce a obvodního báňského úřadu se pro účely hlášení pracovního
úrazu zpřesňuje, a to tak, že se řídí místem, kde došlo k úrazu nebo smrtelnému
pracovnímu úrazu (§ 10).
NahoruVyhotovení záznamu o úrazu
Zaměstnavatel úrazem postiženého zaměstnance je povinen
vyhotovit záznam o úrazu ohledně pracovního úrazu, jehož následkem došlo:
ke zranění zaměstnance s pracovní neschopností delší než 3
kalendářní dny, nebo
k úmrtí zaměstnance.
Na rozdíl od předchozí úpravy je povinnost vyhotovit
záznam o úrazu stanovena neprodleně a jako nejzazší termín zůstává do 5
pracovních dnů, kdy se o úrazu dozvěděl (§ 5
odst. 1), zatímco původně se pětidenní lhůta počítala od oznámení
pracovního úrazu. Pro předání záznamu o úrazu postiženému zaměstnanci či v
případě smrtelného pracovního úrazu jeho rodinným příslušníkům je nově
stanovena lhůta bez zbytečného odkladu. Zaměstnanec i rodinní příslušníci
obdrží vyhotovení záznamu o úrazu bezplatně.
Nařízení vlády v zásadě převzalo původní
formulář v osvědčené podobě. Záznam o úrazu uvedený v příloze č. 1 nařízení
vlády je pouze vzorem; může být zpracován i jinak, pokud obsahuje dostatečné
údaje potřebné k zaznamenání úrazu.
Oproti předchozí úpravě byly zejména vypuštěny
identifikátor zaměstnavatele OKEČ a příčina úrazu porušení pracovní kázně
postiženým. Byly zavedeny nové identifikátory zaměstnavatele CZ-NACE a
IČO, kategorie zaměstnání KZAM, údaj, zda byla u úrazem postiženého zaměstnance
zjištěna přítomnost alkoholu nebo jiných návykových látek, údaj o trvání
dočasné pracovní neschopnosti následkem úrazu, údaj o opatřeních přijatých k
zabránění opakování pracovního úrazu, vyjádření postiženého a svědků. Byly
zpřesněny údaje o pracovněprávním vztahu postiženého zaměstnance, zdroje
úrazu (např. jako nový zdroj uvedena elektrická energie) aj.
Nařízení vlády se vrátilo k osvědčené praxi začlenění
pokynů k vyhotovení záznamu o úrazu přímo do právního předpisu. Prostřednictvím
odkazů jsou poskytována pod vzorem formuláře záznamu o úrazu např. vysvětlení,
kdo příslušnou kolonku vyplňuje, co se do kolonky uvede.
NahoruPředání záznamu o úrazu
Nově je obsaženo ustanovení, které zpřesňuje požadavek
zákoníku práce na předání záznamu o úrazu úrazem postiženému zaměstnanci či v
případě smrtelného úrazu jeho rodinným příslušníkům, a to bez zbytečného
odkladu.
NahoruZasílání záznamů o úrazech
Zaměstnavatel je podle zákoníku práce povinen…