Předchozí část článku
NahoruOdstoupení od pracovní smlouvy (§ 34 odst. 2 až 4)
Vedle jediného případu zákonného odstoupení
zaměstnavatele od již uzavřené pracovní smlouvy z důvodu výslovně stanoveného v
zákoníku práce (viz dále) je obecně možné mezi smluvními stranami dohodnout v
pracovněprávních vztazích též odstoupení smluvní, a to nejen od pracovní
smlouvy, ale i od jiných dvoustranných pracovněprávních úkonů (smluv,
dohod) - např. od konkurenční doložky. V těchto případech je ovšem nutno se
řídit subsidiárně ustanoveními občanského zákoníku o odstoupení (viz
§ 48 a
49 OZ).
Judikatura Nejvyššího soudu ČR se však v případě
smluvního odstoupení přiklonila k tomu, že esenciální součástí dohody, kterou
se sjednává možnost odstoupení, musí být vždy též konkrétní důvod (důvody), pro
který (které) by některá ze smluvních stran mohla jednostranně od již uzavřené
smlouvy nebo dohody v budoucnu odstoupit. Je tomu tak přesto, že takový
požadavek občanský zákoník v
§ 48 výslovně nestanoví, avšak v
pracovněprávních vztazích bylo zřejmě přihlédnuto též k základním zásadám,
zejména k zajištění zvýšené ochrany zaměstnance. Znamená to, že např. od
konkurenční doložky podle
§ 310 zákoníku práce (dále jen ZP) může,
bude-li to sjednáno, odstoupit nejen zaměstnavatel, ale i zaměstnanec, avšak
konkrétní důvody pro odstoupení musí být předem v dohodě o odstoupení sjednány
(konkrétně vymezeny) a pouze z těchto důvodů je odstoupení možné. ZP pro
odstoupení zaměstnavatele od konkurenční doložky stanoví pouze jedinou
podmínku, a to že odstoupit může nejdéle, dokud pracovní poměr zaměstnance trvá
(nikoli již později).
Aniž by to bylo mezi smluvními stranami předem
sjednáno, stanoví ZP v
§ 34 odst. 3 již tradičně jediný
případ zákonného odstoupení od pracovní smlouvy, a to pouze ze strany
zaměstnavatele tehdy, jestliže zaměstnanec nenastoupí ve sjednaný den do práce,
aniž mu v tom bránila překážka v práci, nebo se zaměstnavatel do týdne nedozví
o této překážce. V případě odstoupení od pracovní smlouvy (ať zákonného, tak
smluvního) však bezvýhradně platí, že od této smlouvy lze odstoupit vždy jen do
doby, dokud zaměstnanec nenastoupil do práce (§ 34 odst. 2 ZP). ZP rovněž výslovně stanoví, že
odstoupení od pracovní smlouvy musí být provedeno písemně, jinak je
absolutně neplatné.
NahoruPravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad (§ 34a)
Je-li pravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad
sjednáno v pracovní smlouvě, nesmí být vymezeno šířeji než jedna obec.
Není-li v pracovní smlouvě sjednáno, platí, že pravidelným pracovištěm je místo
výkonu práce sjednané v pracovní smlouvě. Jestliže je však toto místo výkonu
práce sjednáno šířeji než jedna obec, považuje se za pravidelné pracoviště
obec, ve které nejčastěji začínají cesty zaměstnance (nikoli jen
pracovní cesty) za účelem výkonu práce. Cestovní náhrady totiž podle
§ 152 ZP nepřísluší zaměstnanci jen při
pracovní cestě, nýbrž mimo jiné též při cestě mimo pravidelné pracoviště,
jestliže mu tím vzniknou cestovní výdaje. Aplikační praxe řešila problém,
zda je možné sjednat současně i více pravidelných pracovišť pro účely
cestovních náhrad. V této otázce převládá názor, že zákonný požadavek, aby
pravidelné pracoviště pro účely cestovních náhrad nebylo sjednáno šířeji než
jedna obec, nebrání sjednání i více pravidelných pracovišť pro účely cestovních
náhrad, z nichž žádné (na rozdíl od místa výkonu práce) nemůže být sjednáno
šířeji než jedna obec. Podmínkou však je, že bude rovněž sjednáno časové
určení, kdy (tj. ve kterých dnech, týdnech apod.) bude zaměstnanec konat
práci na tom kterém ze sjednaných pravidelných pracovišť tak, aby v každém
okamžiku bylo možno pro účely cestovních náhrad určit jediné pravidelné
pracoviště.
Dosavadní jednotnou maximální délku sjednané zkušební
doby pro všechny zaměstnance (nejdéle 3 měsíce) je možno nově v případě
vedoucích zaměstnanců sjednat až na 6 měsíců. Sjednanou zkušební dobu nelze
dodatečně prodlužovat. K prodloužení zkušební doby může dojít jen ze zákona, a
to o dobu celodenních překážek v práci, pro které zaměstnanec nekoná práci v
průběhu zkušební doby, a o dobu celodenní dovolené. Zkušební doba se
tedy prodlužuje o tolik pracovních dnů, kolik jich zaměstnanec z důvodu
překážky v práci nebo dovolené celodenně ve zkušební době neodpracoval.
Nově se rovněž stanoví, že zkušební doba nesmí být
sjednána delší, než je polovina sjednané doby trvání pracovního poměru.
Jestliže byl tedy uzavřen pracovní poměr v trvání např. 4 měsíců, nesmí být
zkušební doba delší než 2 měsíce, byl-li sjednán na 5 měsíců, smí zkušební doba
činit jen 2,5 měsíce. Nejspolehlivějším způsobem určení konkrétní délky
zkušební doby ve vztahu ke sjednané délce trvání pracovního poměru je
přepočet provedený v kalendářních dnech (např. je-li pracovní poměr
sjednán od 1. 6. do 21. 9. téhož kalendářního roku, tj. v trvání 113
kalendářních dnů, potom sjednaná zkušební doba nemůže činit více než 56
dnů).
NahoruPracovní poměr na dobu určitou (§ 39)
Od ledna 2012 platí, že pracovní poměr na dobu určitou
mezi týmiž smluvními stranami nesmí přesáhnout 3 roky (předtím max. 2
roky) a ode dne vzniku prvého pracovního poměru na dobu určitou může být tato
doba opakována nejvýše dvakrát; přitom za opakování pracovního poměru na
dobu určitou se považuje rovněž jeho prodloužení. V praxi to znamená, že
maximální doba opakovaného trvání pracovního poměru na dobu určitou může
dosáhnout až 9 let. Pokud však bude pracovní poměr sjednán na dobu
kratší než 3 roky (např. na 6 měsíců), může být prodloužen nebo znovu sjednán
již jenom dvakrát na celkem 2 x až 3 roky. V takovém případě může tedy celková
doba trvání pracovního poměru na dobu určitou činit nejvýše jen 6,5 roku.
Jestliže od skončení předchozího pracovního poměru na dobu určitou mezi týmiž
účastníky uplynula doba 3 let, k předchozímu pracovnímu poměru na dobu
určitou se nepřihlíží (před novelou tato doba nutného přerušení činila alespoň
6 měsíců).
Právní úprava není zjevně zdařilá, neboť zrušením
dřívějších výjimek z důvodu zastupování nepřítomných zaměstnanců nebo pro
zvláštní podmínky provozu či povahy práce (především u sezónních prací)
komplikuje zajišťování plynulého provozu řadě zaměstnavatelů a omezuje možnost
pracovního uplatnění mnoha zaměstnanců. O to ve větším rozsahu budou namísto
pracovních poměrů využívány dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr,
na které se omezení pro pracovní poměry na dobu určitou nevztahují.
Z přechodných ustanovení k novele ZP lze celkem
jednoznačně dovodit, že pokud byl pracovní poměr na dobu určitou sjednán
přede dnem nabytí účinnosti této novely (tedy do 31. 12. 2011 včetně) a
trvá i po tomto dni, skončí uplynutím sjednané doby. Jeho opakované sjednání
nebo prodloužení po tomto dni je však možné již jenom dvakrát, a to za podmínek
stanovených v novele ZP - tedy maximálně 2 x 3 roky. K četnosti a době trvání
pracovních poměrů na dobu určitou sjednaných do 31. 12. 2011 se tedy
nepřihlíží.
Nová právní úprava pracovního poměru na dobu určitou se
- tak jako dříve - netýká agenturního zaměstnávání a není jí dotčen
ani postup podle jiných právních předpisů (např. výkon veřejně prospěšných
prací a zaměstnávání cizinců podle zákona o zaměstnanosti). Stejně tak je
zachována též zákonná obrana zaměstnance proti postupu při sjednávání
pracovního poměru na dobu určitou v rozporu s podmínkami stanovenými v
§ 39 odst. 2 ZP.
Dočasné přidělení (§
43a)
Novela ZP obnovila staronový institut dočasného
přidělení zaměstnance k jinému zaměstnavateli, a to na základě písemné
dohody uzavřené mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem. Od agenturního
zaměstnávání (zprostředkování zaměstnání agenturou práce) se dočasné přidělení
odlišuje jednak tím, že za dočasné přidělení nesmí být poskytována
úplata, s výjimkou úhrady nákladů, které byly vynaloženy zaměstnavatelem,
jenž zaměstnance k jinému dočasně přidělil, na jeho mzdu nebo plat, popř. na
cestovní náhrady, které je povinen…